7:41 PM | Posted in
Di Bawah Lindungan Ka'Bah


Di Bawah Lindungan Ka'Bah Edi Hediana Di Bawah Lindungan Ka'bah merupakan Roman yang cukup lama karya Buya Hamka.


Publish at Scribd or explore

Hari nie aku nak kongsi satu buah tulisan Buya HAMKA.. Aku pernah baca tulisan ini dulu.. lama dahulu.. asyik bila membacakan bait-bait kata yg sangat puitis.. "Di bawah Lindungan Kaabah" persis kisah "Tenggelamnya Kapal Van Der Wijck"... ia juga berakhir dengan kapal.. dan sebuah KEMATIAN!!

Seputar mengenali Buya HAMKA (Prof. Dr. Haji Abdul Malik Karim Amrullah)
(17 Februari 1908 - 24 Julai 1981)


Ulama yg berasal daripada Indonesia ini sangat terkenal dengan sikapnya yg tegas dalam kelembutan. Beliau pernah menjawat Pengerusi Majlis Ulama Indonesia.. Merupakan salah seorang yg digeruni Presiden Sukarno. Malah beliau pernah dituduh pengkhianat dan menjual negara kepada Malaysia.

Betapa banyak karya-karya warisan yg beliau tinggalkan (lbh 120 buku). Penanya ini juga berjaya melahirkan karya agungnya, Tafsir Al-Azhar (diselesaikan tatkala meringkuk di dalam penjara). Yg aku kagum, keluasan ilmu beliau dalam membicarakan falsafah, sastera, sosiologi, sejarah dan politik, baik Islam mahupun Barat.

Beliau seorang tokoh tajdid dizamannya.. berkeras menentang arus sekular & kesesatan di zamannya (puisi ”kepada saudaraku M. Natsir”).. mempunyai jiwa sufi, fikrah haraki.. Beliau adalah seorang agamawan, ilmuan, pemikir, sasterawan & hamba yg sukar dicari ganti.. satu dalam berjuta..

lebih lanjut ttg HAMKA?? download disini

~hamba yang fakir disisi Tuhannya~
Category:
��

Comments

1 Response to "di bawah lindungan kaabah"

  1. razifembi On July 17, 2009 at 7:03 AM

    aku dah baca karya HAMKA yang berjudul Tenggelamnya Kapal Van Der Wijck.

    Mungkin tidak sesuai dengan jiwa aku kot . . .

    Aku rasa perjalanan cerita tu biasa shj ...

    Mungkin di zaman itu, kisah tragis seperti itu menjadi "HIT" ...