8:43 AM | Posted in
semingu dua nie aku asyik teringat zaman2 dulu.. x tau kenapa.. dh x lama kott.. dalam pada tu.. teringat aku kat hero2.. lama... yg budak2 skrg mungkin x tau... sapa yg lahir 80's mmg familiar..

1) Suria baja Hitam @ Suria Perkasa HitamHero nie terkenal dgn motor kapcai (belalang tempur) yg kiut-miut.. yg best bila beliau jerit kuat2.. pastu moto beliau dtg sendiri.. tapi, yang tak boleh dilupa lg adalah 'tendangan padu maut'... kalo org jahat kena skali terus KO.. hebattt..

2) Gaban
Yg nie aku x ingat nama penuh dia.. tapi org pangil Gaban je.. Gaban nie besa main kat angkasa raya je.. bumi2 x main la.. terkenal dengan kereta perisai dan naga yg agak lucu tu.. Gaban ni x bleh bergurau... kalo marah abis dipotong org jahat terbelah dua dgn Pedang Z.. :)

3) Power Rangers

Aku antara yg sempat tengok Power Rangers genarasi pertama.. apa-apa hal setiap kali show aku mesti cop power rangers putih dgn merah.. siap berebut, bergaduh lagik.. dlm rancangan nie ada robot besar, macam dinasor jgak.. Power Rangers kaler pink ngan kuning kalo time lawan, mesti ada gaya2 ayu2 sopan gitu.. terserlah sifat2 kewanitaan..

4) Ultraman (Ace, Seven, Taro dll)

Ohh... yg nie lagi la sesekali jgn wat memain... saiznya besar gabak nie.. KLCC tu tinggi lutut dia jee.. skali jentik terbang jd arwah korang seme.. skali beliau 'FIRE', jadi sate kajang laa seme raksaksa.. kalo nk tau tahap power beliau ni mudah je.. tgk kaler lampu kat dada beliau... kalo kaler merah kelip-kelip tu alamatnya nk out/go la tu.. tunggu masa je.. Tapi jgn terkejut, dia tiba2 je beliau boleh kuat balik... Oh ya.. beliau nie pun ramai adik bradik sebenarnya... big family.


5) Flashman

Geng nie terkenal dengan warna warninya... mcm kumpulan boria... tapi yg x puas hatinya, rancangan nie di tayang wat 4.30 ptg.. masalahnya aku ada kelas agama belah ptg... apa lagik, lepas kelas.. kayuh beskal selaju belalang tempur... semata2 nk tgk rancangan nie... penah jugak ponteng kelas... yg best pasal geng nie, lepas betukar jd flasman.. mesti diorg akan berposing sema diorg dulu, walaupun raksaksa ada kt depan... tp yg paling best, sudah tentu helmet & spek yg diorg pakai... mcm Apollo & Ray Ban daaa...

6) Cybercop

Hmm.. dlm byk-byk hero, diorang la paling smart + hansem... suka sgt dgn suit/pakaian beruniform diaorg.. kelebihan Cybercop nie adalah...diaorg boleh amik senjata kat mana2 tempat je... kat public phone, bus stop, kantin sekolah... tak tau la kat tandas boleh ke tak... apa-apa hal aku cop Cybercop Jupiter la..

7) Doraemon

Doraemon nie mmg fenomena... bukan kat Mesia je.. tapi seluruh dunia.. Salah satu siri kartun yg terbaik yg pernah dihasilkan dizamannya.. Tapi aku x suka sangat dgn Nobita asyik nangis je... nyampah!! paling best adalah suara Senyo... sesuai je dgn dia.. haha.. tapi kalo korang perasan muka Doraemon nie sejibik mcm kat kotak Ding-Dang...

dan pasal Doraemon ni jugak la, aku slalu kena sedas dua ngan bapak aku kt atas belakang.. sakitt... ye la.. TV1 tayangkan masa maghrib... ada ke patut.. dh la masa tu org kena semayang.. ngaji.. kan x pasal2 dh kena.. isk2

8) Dragon Ball

yey.. yg nie paling aku minat... Goku always da hero... suka tengok kisah Goku dgn kawan2 dia yg macam2 pe'el tu.. Yg paling best adlah hikmat = kuey po he kong.. Kalo kena mmg arwah la jawabnya.. Opsss.. kpd wanita, hati-hati dgn Pendekar Penyu!!!

9) Jet Man

Yg nie aku x brapa ingat macam mana... tapi, macam Flashman la jugak.. tapi kalo x salah.. dia punya bentuk lebih kurang macam burung...

10) Thunder Cat

Sebut kuat-kuat... "Thunder.. Thunder.. Thunder Cat!! (sambil angkat pedang keatas)" hehe... Thunder Cat nie kemain lagi badan dia berketul-ketul... Paling mantap adalah pedang beliau, yg boleh wat keluarkan cahaya mcm Batman tu... Walaupun muka beliau garang mcm rimau, tapi beliau sgt baik ati....

...........................................................................

nie la sebahagian hero-hero yg famous dulu-dulu... banyak lagi kalo nk diikutkan... tomatoman, maskman, dll...

Tau tak kenapa anak2 kecik dan kita sendri dulu suka tgk crite camni...?? kita tolak tepi sekejap teori2 konspirasi, mungkin betul, mungkin x betul.. Bagi aku tak salah anak-anak kecil ni tgk.. mmg lagu tu nature budak2.. sukakan benda comel & simple... lagipun diorang sokong keadilan & kebenaran yg nk ditegakkan oleh hero-hero tu... kiranya, tu la sifat manusia yg sebenar... Sebelom marah kat bebudak tu, tengok dulu diri sendiri... ada tak ciri-ciri hero tu semua dalam diri kita sendiri..??? yg boleh anak2 kecil nie banggakan & jadikan contoh... Hero-hero nie penuh dgn sifat berani, ikhlas, tanggungjawab, kepimpinan, setiakawan, pengorbanan dll.. KITA???

tapi jangan dibiarkan budak2 nie terlalu asyik sgt dgn kartun... perlu ada pemerhatian jgak.. supaya diorg x jadi kartoon.. kata org berpada-padalah... sederhana..

HAMBA: disamping tgk tv-tv nie.. jangan lupa ceritakan kpd mereka kisah hero yg paling agung dan paling hebat.. sebenar-benar penyelamat.. buat sekelian alam & sepanjang zaman... Muhammad bin Abdullah (s.a.w).

Category:
��

Comments

4 responses to "adiwira yg tua lama"

  1. Makcu On June 3, 2009 at 2:31 AM

    ait teringat zaman2 muda2nya kartun..
    nih pasal da tuaa sgt daa nih

     
  2. hamba On June 3, 2009 at 3:57 PM

    mmm.. entah la.. pasal dh tua ke.. pasal apa... dh x lama lagi kot..

     
  3. DAHLAN AZMIE HAMIZ DARWISY IBNU DAUD On June 6, 2009 at 12:33 PM

    dh xlme ek? sme2 byakkan amal ibadat..insyallah

     
  4. hamba On June 10, 2009 at 7:44 PM

    InsyAllah.. sama2 berSIAP-SIAP bertemu MAHA PENCIPTA dan PENCINTA.