"Asthma is a chronic disease of the airways that makes breathing difficult. With asthma, there is inflammation of the air passages that results in a temporary narrowing of the airways that carry oxygen to the lungs. This results in asthma symptoms, including coughing, wheezing, shortness of breath, and chest tightness. Some people refer to asthma as “bronchial asthma.”
Even though there are seemingly miraculous treatments for asthma symptoms, asthma is still a serious -- even dangerous --"(NIH)

(nie gamba lama dia.. aku tak sanggup letak gambar keadaan dia sekarang..)

Aku ada balik ke TRG hujung minggu lepas.. Ingat nk rehat2.. & main-main dgn dia.. tapi aku sgt2 terkejut... dia dulu yg sihat montel, skrg dh jadi kuruss.. dia dulu slalu ketawa, skrg tak berenti duk menagis.. Bila di tanya maknya.. baru tahu.. rupanya Iman kena asma... dan mak ayahnya SANGAT tak patut.. sbb lansung tak inform kat aku yg anaknya masuk hospital slama 4 hari!!.. krn asma

Bg korang yg tak pernah tengok org yg kena asma, mungkin takkan tau.. seksanya.. sangat memeritkan.. lebih-lebih lagi bilamana musim-musim hujan.. cuaca sejuk.. kita yg melihat pun rasa sangat sesak nafas.. yg menanggung tak tau lah macam mana.. nafas ditarik dan dilepaskan panjang2.. adakala sampai keluar bunyi.. bberapa kali jugak aku berdepan dengan situasi ini..yg terkena pd org yg disekeliling aku..

Bagi korang ada ahli keluarga & kawan2 yg ada asma'.. jagalah diorg betul2.. krn bahayanya, asma nie boleh menyerang bila2 masa..utk lebih maklumat, try la tgk web nie.. (MUST SEE!!-click).

Hamba: ada dua keadaan yg cukup melemahkan aku... tengok org menderita sakit & tgk org yg menangis..


~hamba yang fakir disisi Tuhannya~

Comments

5 responses to "ASMA.. yg me-LELAH-kan"

  1. nbalike On May 7, 2009 at 1:35 AM

    Dear friend !
    1.We can offer all kinds of wholesale watch. We offer safe delivery and best service,low price and good quality.
    2.We have excellent customer service team, which could solve online various problems about wholesale watches we provide in 24 hours.
    3.We have perfect Logistics system, which guarantees all the orderedreplica watches are delivered to you in good shape as fast as possible.Communicate with us.You will be very satisfied! Hope we can do long-term business in near future.
    Welcome to our website for more details.
    http://www.watchmvp.com
    Best regards! Thank you !

     
  2. Seladang On May 7, 2009 at 5:47 AM

    Pesan datuk aku dulu untuk memantau asma banyak-banyak makan belut! Bagusnya belut yang dapat dalam paya atau anak air. Yang diternak kurang sikit!

     
  3. hamba On May 7, 2009 at 4:22 PM

    @nbalike: dear friend!.. NO... Thanks..

    @Seladang: betul la tu.. belut.. tp, pesan TG aku pulak.. nak lg bagus.. amik lendir belut tu (yg kt luar bdn).. masak bersama nasik @ amik dgn roti pn boleh.. hmmm.. dulu masa kt kg.. selalu mancing belut kt lubuk...

     
  4. Makcu On May 8, 2009 at 8:37 AM

    ala siannyee..moge dia tabah...

     
  5. hamba On May 10, 2009 at 5:27 PM

    @makcu: saya kurang pasti.. samaada dia tahu tak TABAH tu apa kebendanya... tapi yg pasti makayah nye.. yg kena byk2 sabor.. oh ye.. malam td pun dia kena balik.. nasib baik x serius..