Hari ni aku nak berkongsi satu filem dengan anda semua... sebuah filem arahan dan tulisan Majid Majidi..
Filem ini berbicara mengenai tanggungjawab, kasih sayang, kegigihan dan pengorbanan seorang abang (Ali) kepada adik (Zahra) dan juga keluarganya.. Juga mengenai seorang adik yang sangat-sangat memahami... Majid Majidi telah menjadikan filem ini kelihatan 'hidup'.. paparan kisah sebenar kehidupan masyarakat.. yg bagi aku bukan hanya terdapat di Iran..malah serata dunia ini.. Sepasang sepatu/kasut bagi kita mungkin tiada apa2.. tapi bagi mereka yg tiada dan memerlukan ianya sangat BESAR!

Walaupun cerita ini hanya berkisar mengenai sepasang kasut... tetapi membawa seribu pengertian..

Part 1:


selanjutnya:-
part 2, part 3, part 4, part 5, part 6, part 7, part 8, part 9

Hati aku remuk... tak tertahan.. bilamana Zahra menangis kerana kasut sekolah abangnya yg dipakai terjatuh dan terlekat dalam longkang (kerna kasut itu terlalu besar buatnya)... juga apabila Ali bersungguh2 untuk dapat tempat ketiga dalam lumba lari... bukan pertama! kerana kasut.. buat Zahra.

Filem ini bagi aku mengungkap 2 mesejnya yang terpenting..

PENGORBANAN dan TANGUNGJAWAB!! Dua pekara yang makin hilang dalam diri kita dan masyarakat kita...

Filem ini sangat berbaloi untuk ditonton!!

HAMBA: **p/s: sila beri perhatian untuk part yang last (part 9)... kalau tidak, anda akan berasa sedikit kecewa... :) hmm. bila la agaknya Malaysia nak keluarkan filem camnie plak...

~sekadar merasa diri hamba~

Comments

4 responses to "children of heaven"

  1. Makcu On December 20, 2008 at 5:02 PM

    ptama kali sy menonton filem nih, munkin 4 atau 5 thn yg lpas[erkk da wujud ke masa tu] & sehingga ke saat ini, blom ade lagi filem yg dapat menandingi filem majid majidi ni...& ttp mjadi filem kgemaran sy spanjang zaman..huyooo zaman...
    sgt2 terharu...sy tak rase sy buleh jadi mcm Ali tu..erkkk mmg tak boleh pun Ali tuh laki...
    Pengorbanan & tanggungjwb Ali tu..huh...

     
  2. hamba On December 20, 2008 at 5:21 PM

    Makcu: filem nie kuar thn 1997 kalo tak silap..
    Eh.. Makcu nie bukan seorang lelaki ke?? oh..rupanya saya tersilap la selama nie.. :)

    Sama-sama lah kita berusaha.. untuk jadik seperti dia (bkn jantina). Kalo tak dapat macam Ali.. macam kawan Ali yg ajak dia pegi main bola tu pun jadik laa.. hehe

     
  3. Makcu On December 21, 2008 at 3:41 AM

    aittt tgamak sguh anda menyangkakan sy sorg lelaki...dr segi apaa ya, dr segi penulisan atau..yee yeee....mcm kwn Ali yg ajak main bola bolelaaaa....

     
  4. hamba On December 21, 2008 at 6:09 AM

    hmm.. mungkin dari segi.. segiempat tepat... Maaf ye, ini hanyalah gurauan semata2... tiada kaitan dengan yg idup atau yg akan mati.. mana mungkin/munasabah 'MAK'cuu.. seorang lelaki.. lainlah kalo pakcuu ke, ayahcu ke, ataupun cucu... maaf dipinta andai terasa..