9:31 AM | Posted in
sapa yg tak kenal pontianak ni??


Dalam pada kita dok riso2 pasal selsema ba.alif.ba.ya (influenza A) skrg nie.. ramai org terlupa pasal satu penyakit berjangkit (communicable disease) yang tengah berhantu dan mengila H1N1 sekarang.. terutamanya di Selangor nie.. DENGGI!

memandangkan kawan pernah blajar dulu pasal aedes dan denggi ini dulu.. maka kawan nak kongsi sikit mana2 yg kawan masih ingat..

bukan apa.. belom sampai sebulan pun kawan dengar sorang staf kat tempat keje kawan meninggal pasal denggi (denggi berdarah) nie.. Isnin lepas, boss kawan pulak masuk spital Putrajaya, x kluar2 lagik... jugak sebab DENGGI! Kesian boss kawan, time pegi melawat petang td platlet dia= 20!!

Sedikit fakta yg mungkin korang semua dh tau @ x tau:
  • hanya nyamuk Aedes betine je yg gigit manusia.. yg jantan seme baik2 ati

  • kitar hidup Aedes [dari telur kpd dewasa = 1 minggu]

  • 12,562 kes denggi (bg Selangor shj!!) - dari 1 Jan -27 Jun 09

  • berbeza dgn spesis lain yg gigit, bertelur dan mati,.... Aedes boleh gigit seseorang bergilir-gilir dalam masa yg singkat.

  • AKTIF pada waktu pagi [5am - 7am] dan senja [6pm -8pm]... kesilapan banyak orang, pasang ubat nyamuk time nak tidur atau lewat malam je.. aedes xde masa tu!! kalo nak pasang ubat nyamuk, pasang dari petang lagik.

  • ada 4 jenis virus denggi yg berbeza... dan xde lagi vaksin khusus utk lawan virus nie.

  • aedes dewasa yang bertelur akan turunkan virusnya kepada bakanya.. (tanpa perlu gigit orang yg ada denggi)

  • kalo korang kena denggi.. kawan cadangkan makan sup ketam nipah dan minum 100plus banyak2.. dikatakan mujarab utk naikan platlet dan ganti elektrolit yg ilang.

  • virus denggi akan menyebabkan paras platlet (platlet; bahan dalam darah yg bantu dlm proses pembekuan darah) dalam darah kita jatuh secara mendadak.. menyebab berlakunya pendarahan tak berenti-renti dlm badan.. dan akhirnya boleh bawak kpd MATI!!

  • langkah yg terbaik setakat ini adalah : CEGAH Aedes dari beranak pinak dan piknik kat sekitar umah korang

Tanda2 yg korang mungkin kena Denggi

  • Demam kuat mengejut dan berterusan
  • Ruam

  • Sakit tulang, otot, sendi, biji mata dan kepala

  • Hilang selera makan

  • Muntah-muntah

  • Sakit Perut

  • Pendarahan kt badan, hidung dan mulut

Kalo badan rasa lain macam tu.. cepat2 la pegi check kat spital.. Peratikanlah anak-anak kecik korang, adik-adik korang... ishh.. kesian sangat2 kalo budok-budok kecik ni kena demam denggi.

HAMBA: patut la orang tua2 dulu, suruh jgn main-main2 kat luar-masuk rumah-tutup tingkap2- time maghrib. Sbb aedes bermaharajalela time tu.

~hamba yang fakir disisi Tuhannya~
��

Comments

2 responses to "pontianak"

  1. Makcu On July 17, 2009 at 11:08 AM

    hahahhahaa.. itu nagalaaa bukan nyamukkk maupon pontianak. ek iya iyaa... naga pontianak...
    mmg sggh nagalaaa lukisan tuh huhuhu

     
  2. hamba On July 17, 2009 at 10:14 PM

    adehh... gua penat2 lukis.. boleh kamu ckp macam naga... tu nampak gayanya kamu kena tambah power goggle kamu tu... kasi up skit!!