6:57 PM | Posted in
سُبۡحَـٰنَ ٱلَّذِىٓ أَسۡرَىٰ بِعَبۡدِهِۦ لَيۡلاً۬ مِّنَ ٱلۡمَسۡجِدِ ٱلۡحَرَامِ إِلَى ٱلۡمَسۡجِدِ ٱلۡأَقۡصَا ٱلَّذِى بَـٰرَكۡنَا حَوۡلَهُ ۥ لِنُرِيَهُ ۥ مِنۡ ءَايَـٰتِنَآ‌ۚ إِنَّهُ ۥ هُوَ ٱلسَّمِيعُ ٱلۡبَصِيرُ

Maha Suci Allah, yang telah memperjalankan hamba-Nya pada suatu malam dari Masjidil Haram ke Masjidil Aqsa yang telah Kami berkahi sekelilingnya agar Kami perlihatkan kepadanya sebagian dari tanda-tanda [kebesaran] Kami. Sesungguhnya Dia adalah Maha Mendengar lagi Maha Melihat. [al-Isra': 1]

Terlalu banyak rahsia-pengajaran daripada peristiwa Isra dan Mikraj yg dilalui oleh Nabi Muhammad yg kita cintai.... salah satunya adalah mengenai kefardhuan SOLAT.

Daripada Abdullah ibn Amru berkata, pada suatu hari, Nabi SAW menyebut tentang solat dengan sabdanya: "Sesiapa yang memelihara solat maka baginya cahaya, petunjuk dan kejayaan pada hari kiamat. Sesiapa yang tidak memeliharanya, maka tiada baginya cahaya, petunjuk dan kejayaan. Pada hari kiamat, dia akan bersama Qarun, Firaun, Haaman dan Ubai ibn Khalaf". (riwayat al Tabrani dan Ibnu Hibban)

Sabda Rasulullah SAW: "Amalan pertama yang dihisab bagi hamba pada hari kiamat adalah solat. Sekiranya solatnya itu baik, maka baiklah segala amalannya. Sekiranya solatnya itu rosak, maka rosaklah segala amalannya yang lain". (al Tabrani).

Wahai kaum Muslimin! Bertakwalah kalian kepada Allah dan peliharalah solat serta tunaikanlah kerana Allah pada waktunya dengan khusyuk.

Berhati-hatilah kalian agar harta, keluarga, perniagaan, kemegahan, takhta dan pemerintahan tidak menyibukkan dan melalaikan kalian dari menunaikan solat.

Tingkatkan kualiti Solat kita..

Sholat Khusyu Itu Mudah



hamba: wahai orang2 yg beriman, mintalah pertolongan dengan sabar dan solat.. sesungguhnya Allah beserta orang2 yg sabar [al-Baqarah: 153] JOM SOLAT!

~hamba yang fakir disisi Tuhannya~

Category:
��

Comments

0 responses to "isra' wal mikraj"