5:38 PM | Posted in ,
satu malam aku duduk depan tv..

bukak Tv1.. nyanyii (bintang Rtm)
bukak tv2..nyanyii (apa nth rancangan)
bukak tv3.. nyanyi (konsert jom heboh)
bukak ntv7.. nyanyi.. ( xingat tp ada nyanyi sikit2)
bukak tv8.. nyanyii.. (org putih mana ntah nyanyi)
bukak tv9.. nyanyii.. (rcgn org kg, tp ada nyanyi2 jgak)
tutup tv.. housemate plak nyannyi... WAAAARRRRGH! :)


korang perasan tak sekarang.. byk betul program nyanyi2.. tekan sana nyanyi..tekan sini nyanyi.. macam-macam ada... ada Mentor, AF, Malaysia Idol, Bintang Klasik, Bintang RTM, Audition, Lagu Asli, OIAM, dan macam2 lagik yg tak tertulis aku... [ini aku tulis je tau.. aku mana tengok seme nie.. :).. seme nie dunyya jee semata.. heh] sampaikan rancangan nyanyi utk budak2 pun ada (TV9=bintang cilik ke apee..ntah).. tu kadang2 gua malas nk tgk TV.

dan kerana tu la.. ramai bebenor yg nak jadik artis skrg.. beribu-ribu pegi audition. Kdg-KDG suara macam sengau itik, sendawa kucing dan ayam tercekik pun pegi audition... tak MALU ke woiiii kluar TV...

ramai betul yg nak pegang dia nie.. KENAPA YE?
kenapa ye..? sbb glamour ke..duit ke..@ape ke.. entahlah pakcik pun tak tau..

Tp yang paling aku takutkan adalah.. bila tanya kat budak2 kecik.. "Dik.. besar-besar nnt adik nak jd apa??"PENYANYI...!! waaa.. seriau aku.. kalo dulu ramai nak jadik doktor, lawyer, dentist dll. Tapi ada yg lagik ganasz... ADA yg NAK JADI.. SITI, ADAM, MAWI, MISHA dll.. Aduss camne laa masa depan generasi kita nanti.. AKU SANGAT BIMBANG! rasanye agak mengerunkan .. KELAM! .

>>>>>>>>>>>>>>>>>>
Bagi aku... (sila baca dgn nada serius..)

Islam suatu agama Fitrah.. Ianya dtg sempurna dr Allah.. Mencakupi keperluan dunia dan akhirat. Allah memahami keperluan manusia.. Allah tahu kesukaan manusia.. kerana Dia yg menciptakan kita semua.. Dan Islam, tidak pernah melarang manusia drp berhibur.. bak kata Raihan: "Berhibur tiada salahnya.. kerna hiburan itu indah".. byk pengajaran drp sirah nabi.. isteri2 nabi dan para sahabat..

Tapi ALLAH ada menentukan had/batas dalam berhibur.. ada yang diBOLEHkan.. dan ada yg diLARANG..bak kata Raihan lagi:"hanya pabila salah memilihnya, membuat kita jadi bersalah".. macam bila bawak kereta.. ada had laju maksimun yg kena dipatuhi.. kesemua tindakan kita terikat kepada HUKUM yg LIMA.. itu semua adalah untuk kebaikan kita sendiri.. Insan yg sangat lemah.. maka oleh itu, semua tindakan kita mesti kembali pada Allah.

Aku tak paksa korang dengar nasyid jee.. bagi aku tak salah dengar lagu2 lain.. tapi mesti tengok liriknya..penyampaiannya dll.. mesti bukan yg dilarang... byk lagu2 berbentuk ketuhanan skrg.. aku suka dengar Yusuf Islam (Cat StevanS) mengubah/baiki lirik & nyanyikan balik lagu2 dia sebelum dia masuk Islam dulu..

masalah kita, kita nak jadi macam artis org putih.. tapi sebenarnya lebih teruk drp diorg.. diorg pun nyampah tengok.. lagha kata diorag.. :)

Hamba: suka sgt dengar lagu Don't Let Me Be Misunderstood drp Yusuf Islam
~hamba yang fakir disisi Tuhannya~

Comments

3 responses to "NYANYI"

  1. Seladang On April 29, 2009 at 6:44 AM

    Yahudi nak memesongkan aqidah ummat Islam antaranya adalah dengan hiburan yang melampau-lampau hingga tak ingatkan makan minum -budaya dan agama!

    Inilah dia,
    yang diidamkannya,
    agama ada, amalan tiada!!!!

    Inilah dia
    mulut berbuih,
    disambung pula
    pembakar jambatan!

     
  2. Makcu On April 30, 2009 at 7:10 AM

    rancangan nyanyi cilik idol.. apa idol ntah tuh mmg myakitkan mata n telinga ja.. merosakkn minda anak2 je.. apa kejadahnyaa diciplak rancangan ala2 Yahudi msuk negara kita ni

     
  3. hamba On May 5, 2009 at 1:55 AM

    @seladang: betul tu... tak taulah brapa la umat kita... bangsa kita.. mampu betahan dgn keadaan sebegini... Mohan Allah melindungi kita semua...

    @makcu: btol tu makcu... setuju ja.. ada hri tu skali tgk.. aduss.. mmg sakit.. bukan stakat hati.. malah pankreas & medulla oblongata pn sakit..