9:43 PM | Posted in
cuba anda bayangkan...
anda memesan sekeping roti telur pada seorang mamak penebar roti canai.. beliau pun terus mengambil sebiji doh roti dan ditekan-tekan dengan sepenuh kekuatan dan kesenian... doh itu seterusnya ditebar dengan penuh bergaya.. kemudian sebiji telur diambil dan dipecahkan menggunakan tangan kanannya.. campuran itu kemudiaannya digoreng ranggup sehingga membangkitkan aroma yang mengasyikkan.. kemudian roti yang panas itu dicarik-carik menjadi bahagian-bahagian yang kecil supaya mudah dijamah oleh mulut.. bahagian atas roti itu seterusnya dicurah dengan kuah dal dan kuah kari (banjir).. dan bayangkan juga roti yang panas-panas itu dimasukkan ke dalam mulut dan perut yang sudah satu hari tak menjamah sebijik makanan pun.. nikmat bukan??

OPSSS.. NANTI DULU!!
kita rewind kejap..perasan tak telur yang mamak tu guna.. BASUH atau TAK?

menurut pemerhatian kawan, kebanyakan penebar roti canai (bukan semua!) akan terus gunakan telur daripada bekas telur. Kemungkinan besar TELUR TIDAK DIBASUH! maka... akan melekatlah segala jenis najis @ taik seekor ayam betina.. ditelapak penebar roti itu..

info: pengeluar telur biasanya tidak akan membersihkan telur yang ingin dijual dengan air.. bertujuan untuk meningkatkan jangka hayat telur tersebut.. cuba lah periksa telur yang anda beli hari ini... pasti ada tahi dan kotoran yang terlekat bukan?

cuba anda bayangkan sekali lagi...
mamak itu memecahkan telur yang tidak dibasuh dengan tangan kanannya.. telur itu CONFIRM diselaputi oleh tahi @ taik... kemudian dengan tangan yang sama, beliau mengacau-gacau doh roti anda.. maka sebatilah tahi ayam dengan roti anda itu.. kemudian roti itu digoreng ranggup dan panas.. maka siaplah roti telur (tahi) ayam anda dengan warna emas kekuningan.. kemudian anda memasukkan ke dalam mulut dan menikmatinya dengan penuh selera!! erkk!!
kalau anda makan sebiji roti telur sehari, maka anda juga telah makan tahi setiap hari!! dan bayangkan berapa orangkah sebelum anda yang telah memesan roti telur seperti anda..
itu belum masuk makanan lain, murtabak telur, roti John dll..

Ingatlah.. kita adalah apa yang kita makan!! Ingatlah Allah menyuruh kita memakan makanan yang bukan sahaja halal.. malah mesti baik.. tidaklah tumbuh daging dari makanan haram (haram makan najis), kecuali neraka lebih utama baginya..

Ingatlah...
makanan yang haram itu membawa penyakit
makanan yang haram itu mengelapkan hati
makanan yang haram itu membentuk jiwa keji dan hewani
makanan yang haram itu mensia-siakan doa dan ibadat
makanan yang haram itu mengundang neraka Allah

entry kali ini bukan untuk mengajak anda memboikot pembuat roti canai@telur seMalaysia.. tak salah makan roti telur..makanlah... tapi pergilah kepada kedai yang yang benar-benar anda percayai kebersihan dan kesuciaannya.. dan sebagai pengguna anda BERHAK bertanya samada telur yang diguna telah dibasuh atau tidak!

kalo sebut pasal telur.. mesti kawan teringatkan diorang ni.. antara animasi terawal malaysia

"Wahai sekalian manusia! Makanlah dari apa yang ada di bumi yang halal lagi baik, dan janganlah kamu ikut jejak langkah Syaitan; kerana sesungguhnya Syaitan itu ialah musuh yang terang nyata bagi kamu." (Al-Baqarah: 168)

HAMBA: dalam sedar-tak sedar dah lebih setahun kawan tak makan roti telur...

~hamba yang fakir disisi Tuhannya~
Category:
��

Comments

3 responses to "cerita sekeping roti telur.."

  1. DAHLAN AZMIE HAMIZ DARWISY IBNU DAUD On October 12, 2009 at 12:58 AM

    moral of the enrty..faham2lah..hey guyz out there!! a lots of others stall xpecially malay stalls laa behind u...go and find out NAsi Lemak with Telur too..but dont forget to pay..jgn xbayar plak..haram tue..make sure all things u eat bebas syubhah..

     
  2. shaniza On October 13, 2009 at 1:28 AM

    salam..
    Tak makan roti telur @ roti canai mamak. Hanya makan roti canai segera @ org Melayu yg comfirm basuh tangan!

     
  3. hamba On October 13, 2009 at 8:15 AM

    @Dahlan: inshaAllah.. ookeh... jom ke Perantau.. Salam.. Sungai Chua.. x pun Jenaris.. hehe

    @Shaniza: roti canai segera?? mana bleh dapat... hehe..
    err, ada jugak melayu yang tak basuh tangan!